Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Ne nézz félre / Schau nicht weg / Don't look away

Ne nézz félre / Schau nicht weg / Don't look away

Ik ben een vrouw met een verstandelijke beperking

ILONA SALLAI 3 DECEMBER, 19:06, merce.hu

2020. december 26. - Nenézzfélre

Mijn naam is Ilona Sallai.

Ik heb een verstandelijke beperking.

In dit artikel

schrijf ik over

de vrouwen die een verstandelijke beperking hebben,

en over mijn eigen ervaringen.

 

Dit artikel wordt in eenvoudig Nederlands geschreven.

Ondersteunende Communicatie is een methode,

waarmee de informatie begrijpelijk kan worden gemaakt.

Gemakkelijk te begrijpen informatie

wordt ook begrepen door mensen die

ingewikkelde informatie

moeilijk begrijpen.

Ik wil dat zoveel mogelijk mensen

dit artikel lezen en begrijpen.

 

Ik heb een baan:

ik werk als belangenbehartiger bij ÉFOÉSZ.

ÉFOÉSZ

is de Hongaarse vereniging voor mensen

met een verstandelijke beperking.

 

Belangenbehartigers zijn mensen

met een lichte verstandelijke beperking,

die de belangen van zichzelf en van anderen

goed kunnen behartigen.

 

Ik heb een partner.

We houden van films kijken

en we wandelen graag.

Ik ben een zelfstandige volwassene,

maar ik heb ook problemen.

Als ik snel iets moet zeggen,

dan heb ik wat moeite met praten.

Vaak denk ik lang na over woorden.

Veel mensen begrijpen dit niet.

 

Ik heb mijn verstandelijke beperking geaccepteerd.

Mijn familie hielp enorm

om mijn verstandelijke beperking te kunnen accepteren.

Mijn familie behandelt mij als een partner.

Ze ondersteunen mij om

  • zelfstandig te worden
  • mijn eigen beslissingen te nemen
  • en verantwoordelijkheid voor mijn beslissingen te nemen.

 

Veel van mijn genoten zijn niet zo gelukkig.

Veel mensen denken dat

mensen met een verstandelijke beperking

zelfstandig niet kunnen leven

en geen beslissingen kunnen nemen.

 

Veel mensen met een verstandelijke beperking

hebben verzorging nodig.

Dit betekent dat

ze over hun leven niet kunnen beslissen,

en de verzorgers beslissen voor hen.

 

Veel mensen mogen bijvoorbeeld

  • niet beslissen waar ze willen wonen
  • over hun werk niet beslissen
  • niet trouwen
  • geen kinderen krijgen
  • niet stemmen.

 

Wij, vrouwen met een verstandelijke beperking

worden geconfronteerd met meervoudige discriminatie.

Aan de ene kant omdat

wij een verstandelijke beperking hebben,

aan de andere kant omdat wij vrouwen zijn.

Discriminatie betekent ongelijke behandeling.

Dit betekent dat

wij slecht worden behandeld omdat

wij anders zijn.

 

Normale werkplekken willen ons bijvoorbeeld

niet graag aannemen.

Degenen die een baan hebben

werken meestal in een

beschutte omgeving

voor weinig geld.

 

Geweld tegen vrouwen is een groot probleem

over de hele wereld.

Aanranding en seksueel misbruik komen vaker voor

tegen vrouwen met een beperking

dan tegen andere vrouwen.

De daders zijn vaak degenen

die ons zouden moeten helpen:

mensen die wij goed kennen.

 

Mensen met een verstandelijk beperking hebben

ook andere moeite in hun leven.

Ze worden vaak in hun hele leven

als kinderen behandeld.

Onze omgeving verbiedt vaak

relaties, seksualiteit

en het krijgen van kinderen.

 

Ze helpen ons niet

om gevaarlijke situaties te herkennen.

Daarom weten velen niet dat

ze geweld hebben ervaren

en dit niet in orde is.

Ze weten alleen dat

iets slechts is gebeurd met hen.

Ze weten het niet dat

ze recht hebben op hulp.

Ze weten niet eens waar ze terecht kunnen voor hulp.

 

Veel mensen met een verstandelijke beperking

wonen in een instelling.

Deze instellingen zijn in het algemeen buiten de steden,

buiten bereik.

Als iemand in een instelling wordt mishandeld,

wordt het ook niet uitgesproken.

Het wordt buiten de instelling niet uitgesproken,

en daardoor krijgen die mensen geen hulp.

 

Wegens de coronavirus mogen de instellingen

niet verlaten worden,

en bezocht worden.

Nu wordt het minder uitgesproken,

als iemand wordt mishandeld.

 

Naast lichamelijk en seksueel geweld

kunnen vrouwen slachtoffers worden

van allerlei vormen van geweld,

bijvoorbeeld van verbaal geweld.

Dit betekent dat

iemand met hen schreeuwt

of vernederend tegen hen spreekt.

 

Het is ook een vorm van geweld,

als ze medicijnen moeten innemen tegen hun wil.

Of als het niet wordt uitgelegd

waarom ze dat medicijn moeten innemen.

Anticonceptie is in veel instellingen verplicht.

Veel mensen krijgen dit medicijn

zonder het te weten.

 

Het is ook een vorm van geweld,

als iemand wordt geopereerd

zonder het te weten of ermee akkoord te gaan.

Het gebeurde met veel vrouwen met een verstandelijke beperking

dat ze zonder hun toestemming gesteriliseerd werden.

Sterilisatie betekent

dat een vrouw wordt geopereerd

zodat ze geen kinderen meer kunnen krijgen.

Het gebeurde met veel vrouwen

met een verstandelijke beperking

dat ze zwanger werden

en ze een abortus zonder hun toestemming ondergingen.

Abortus betekent

de zwangerschap te beëindigen.

Het gebeurde ook met veel vrouwen

met een verstandelijke beperking

dat hun kind was geboren

en werd meteen weggenomen.

 

De Hongaarse wetgeving helpt

de vrouwen met een verstandelijke beperking niet

om ondersteuning te krijgen voor deze beslissingen.

Het institutionele systeem kan

de vrouwen met een verstandelijke beperking niet ondersteunen

om een gezin te starten.

In plaats daarvan worden hun rechten ontnomen.

 

Ik denk

dat er een wetgeving nodig is

die gelijke rechten garandeert ook voor

vrouwen met een verstandelijke beperking.

En die de vrouwen met een verstandelijke beperking

beschermt tegen misbruik.

Onze rechten moeten niet ontnomen worden,

maar wij moeten ondersteund worden

om onze rechten te kunnen begrijpen

en te kunnen oefenen.

 

We hebben makkelijk te begrijpen informatie nodig,

die wij makkelijk kunnen begrijpen en die ons helpt om beslissing te kunnen nemen.

 

In plaats van instellingen hebben we diensten nodig

  • waar zelfstandig leven wordt ondersteund
  • en waar we zoveel hulp krijgen
    als we nodig hebben.
    Niet meer, niet minder.

 

Lieve vrouwen met een verstandelijke beperking,

Wees trots op jezelf,

want jullie zijn alleemaal bijzonder.

 

Vertaald door: Sára Vastag, proeflezen door: Dóra Miglécz

A bejegyzés trackback címe:

https://dontlookaway.blog.hu/api/trackback/id/tr7216358168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása